Isyarat Tangan Asas Penyelam tagged posts

Scuba Diving: Bagaimana Scuba Diver Berkomunikasi

isyarat-tangan-scuba-diver-komunikasi-didalam-air-penyelam-bahasa-isyarat-shamphotography-01

Assalamualaikum dan salam mesra,

Pernah tak korang tertanya-tanya atau terpikir, macam mana Penyelam Scuba (Scuba Diver) ni nak berkomunikasi semasa di dalam air ek?. Kalau nak bercakap, mulut dah kena sumbat dengan regulator pastu kalau dapat cakap pun mesti akan keluar buih jer…ekekekeke. Pernah tak korang cuba menjerit atau bercakap di dalam air?… memang ler boleh dengar bunyinya sebab secara asasnya air juga merupakan pengalir bunyi tapi ia akan menjadi kurang jelas.

Ok!..Ok!.. Jangan peningkan kepala yer!. Sebenarnya penyelam scuba akan menggunakan isyarat tangan untuk berkomunikasi di antara penyelam-penyelam yang lain. Takde gilernya dorang nak berborak sambilΒ  regulator tersumbat di mulut yer, nanti asyik telan air jer…ahahahahaha. Isyarat tangan ni ada banyak dan bermacam-macam stail tetapi setiap penyelam wajib tahu isyarat tangan yang asas.

Untuk entri Scuba Diving kali ni aku hanya akan terangkan isyarat tangan asas (basic hand signal) yang digunakan oleh penyelam scuba...

Jom Baca Lagi....